Concert Agenda

Er zijn geen geplande concerten voor dit project.

KAARTVERKOOP

De kaartverkoop is geopend!

Opus 7

We hebben iets heel anders gedaan met Opus 7, we hebben ons gewaagd aan een (kerk)opera! Uit Noorwegen komt deze kerkopera die we in dit project als muziektheater hebben uitgevoerd. Het is een werk van de ons bekende en in Noorwegen beroemde componist Ståle Kleiberg: David and Bathsheba. Wij waren bij de première van dit bijzondere werk in de Nidaros kathedraal in Trondheim en wisten het meteen: deze opera willen wij met Opus ook uitvoeren. Ståle ging akkoord en was bij alle drie de uitvoeringen aanwezig en heeft vooraf aan ieder concert kort iets over dit werk verteld.

We hebben nu drie concerten achter de rug. Alle concerten waren zeer goed bezocht en de reacties uit het publiek zijn unaniem lovend over de muziek. Er waren diverse reacties op het theaterdeel, van ´zeer aanvullend, hield me echt bij het verhaal, ontroerend´, tot aan `het voegde niets toe´. Dat is kunst, de een heeft er iets mee, de ander niet. Wij zijn allemaal zeer tevreden over de drie voorstellingen en gaan ons nu een jaar bezinnen op een vervolg van de Opus concerten.

David en Batsheba, een oud bijbelverhaal waarin verleiding, schuld en schaamte een grote rolspelen. Een thema dat in onze tijd ook nog steeds actueel is…

Wie werkten er mee:
Dirigent: Anne Sollie
Projectkoor van 48 ervaren amateurzangers
Orkest Philharmonia Amsterdam
Vijf solisten: Eline Harbers, Rein Kolpa, Joost van der Linden, Pierre Mak en Christiaan Peters.
Regisseur: Onno Spreij
Vier amateur- semi- prof acteurs en 4 figuranten

De regisseur Onno Spreij was verantwoordelijk voor de aanvullende kunstvorm: theater.
Samen met professionele ontwerpers en veel studenten van het Friesland College toverde hij dit stuk om in een mooie theatrale uitvoering.

Wie zijn Reqiuem kent, herkent onmiddellijk Kleibergs stijl van componeren. Ståle Kleiberg is een van die hedendaagse componisten die, ondanks het feit dat hij een modern klankidioom hanteert toch toegankelijke muziek schrijft. Zijn orkestraties zijn verfijnd, doordacht en effectief.

Kleiberg weet als geen ander emoties en sferen in zijn muziek te vangen. Bijvoorbeeld in zijn Requiem, waar op zich al aangrijpende teksten nog eens extra zeggingskracht krijgen door de wijze waarop Kleiberg ze toonzet. Zelfs zonder tekst is duidelijk hoorbaar waar de muziek over gaat. Zo ook in het opera oratorium ‘David and Bathsheba’. Gaat het hier vooral om handelingen, Kleiberg vangt bijzonder treffend de bijbehorende emoties van de hoofdpersonen in de muziek. Verdriet, spijt, boosheid, vergeving, het is allemaal hoorbaar zonder opsmuk of sentiment. Ook in de delen van het koor, dat niet actief aan de handelingen deelneemt maar meer commentaar geeft, weet hij de atmosfeer steeds feilloos te treffen.

HET KOOR

Het projectkoor wordt voor ieder project apart samengesteld, waarbij we ons richten op ervaren amateur-zangers.

De grootte van het koor is afhankelijk van het uit te voeren project.

Frits Deubel
Doede Douma
Harke Doede Douma
Egbert van Hes
Peter Smedinga
Johs Vlaanderen Oldenzeel
Oeds Wijnsma
Willem Wouda

Jan van Dijk
Loek Fortunati
Eelke Heidinga
Frits Heidinga
Bert van Oosten
Maarten Snel
Hans Stapel
Jacob Vellinga
Jan Visser

Nienke Anbeek
Boudien Bakker
Judith Fledderus
Nelleke Fledderus
Hinke Haanstra
Adrie Hoekstra
Marleen Kinzel
Alma Littooy
Jokelien Miedema
Laura van der Ploeg
Liesbeth Schwerzel
Joukje Telgenhof
Sjoukje van der Velde
Margot Visser-Bochane
Hettie van der Weij
Tine van der Weij

Afke Burghgraef
Daisy Bergsma
Guusta Elzinga
Ria Fennema
Martine Folkersma
Sita Keegstra
Frederike Laansma
Maaike Miedema
Hennie Travaille
Peta Twijnstra
Janet Wassenaar
Jenny Weerstra
Christine Wisse
Afke Wijngaarden

HET ORKEST

Orkest Philharmonia Amsterdam

KUNST

We gaan theater maken!!
Onder de deskundige leiding van regisseur Onno Spreij werd de opera David en Batsheba omgetoverd tot een muziektheaterspektakel.
Met behulp van een professionele ontwerpster en een groot aantal cursisten van het Friesland College werden decors gebouwd, kostuums gemaakt, met licht gewerkt, geacteerd. Zelfs het koor werd onderdeel van een dynamisch decor. De acteurs begaven zich op wagens door de kerkpaden, waarop zo steeds een fragment te zien was waarin de acteurs de emoties van het gezongene verbeeldden.
Het theater werd zeer verschillend ervaren, van: straattheaterachtig, naar ‘voegde voor mij echt iets toe, mooie emoties’.

REGISSEUR ONNO SPREIJ

Als jongeman was hij al actief in het amateurtoneel. Nadat hij zijn opleiding in de techniek afgerond had, gooide hij het roer om en melde zich aan bij de opleiding voor Docent Drama. Sindsdien bestaat zijn leven uit alles wat met toneel te maken heeft.

Eerst jarenlang als dramadocent in het HBO onderwijs (zorg- en hulpverlening), waarna hij een overstap maakte als acteur bij belevingstheater Rakmak (theatervoorstelling voor mensen met een verstandelijke beperking)www.rakmak.nl

Naast het werken bij Rakmak, geeft hij toneellessen aan kinderen vanaf groep 3 en improvisatiecursussen aan jongeren en volwassenen. Hij is kunstdocent bij het Centrum voor muziek en Kunsten Parnas in leeuwarden.

Maar hij heeft ook ruime ervaring in het maken van speciale acts. Vanuit zijn bedrijf On2act maakt hij producties passend bij de wensen van een opdrachtgever, waarbij hij altijd verbinding zoekt tussen de inhoud en een ludieke vormgeving. Ook in rollenspelen voor trainingen heeft hij een ruime ervaring opgebouwd. www.on2act.nl

MEDIA